آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای گیم دوجو: قدمی بلند در توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی

آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای گیم دوجو: قدمی بلند در توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی

گیم دوجو، یک آکادمی برجسته در حوزه آموزش بازی‌سازی و فنون حرفه‌ای مرتبط با صنعت بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری، به تازگی موفق به دریافت مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای شده است. این اخبار جدید، خبری مهم برای علاقه‌مندان به بازی‌سازی و ارتقاء دانش فنی در این زمینه محسوب می‌شود.

با توجه به افزایش چشمگیر در تولید بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزارهای تفننی مرتبط با این صنعت، نیاز به آموزش متخصصان و حرفه‌ای‌ها در این حوزه بسیار احساس می‌شود. آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای گیم دوجو با برنامه‌های تخصصی و آموزش‌های عالی، دانشجویان و علاقه‌مندان را در جهت ایجاد بازی‌هایی نوآورانه و پرفروش آماده می‌سازد. این آکادمی به منظور افزایش توانمندی‌های افراد در زمینه‌های گوناگون بازی‌سازی، از جمله طراحی، برنامه‌نویسی، گرافیک و دیزاین صدا، دوره‌های آموزشی متنوعی را ارائه می‌دهد.

تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای گیم دوجو، اقدامی استراتژیک است که باعث توسعه و پیشرفت صنعت بازی‌های ویدئویی در کشور می‌شود. این مجوز نشان‌دهنده تاثیرگذاری و اهمیت تربیت نیروهای متخصص در این زمینه است و امیدواریم که این آموزشگاه با ارتقاء دانش و توانمندی‌های فنی، به پیشرانه‌ای مهم در توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی در داخل و خارج از کشور تبدیل شود.

لطفا وی‌پی‌ان خود را خاموش کنید!

لطفا وی‌پی‌ان خود را خاموش کنید!

مشکلات اینترنت بلای جان بازی‌سازها شده است! بازی‌های آنلاین ایرانی نیازمند اینترنت پرسرعت هستند و با وجود آنکه بازی ما، یک بازی ایرانی با سرور ایرانی است، اما دسترسی بازیکنان به اینترنت پایدار نیست و همین باعث ایجاد مشکلات فراوان می‌شود.

فیلترشکن‌ها مانعی برای بازی‌های آنلاین

با توجه به اینکه مرکز پایش افتتاح شده، صادق جبلی، مدیر استودیوی طراحان سفید امیدوار است که مرکز پایش بتواند مشکلات فنی را حل کند. وی به همشهری می‌گوید: «مشکلات اینترنت بلای جان بازی‌سازها شده است! بازی‌های آنلاین ایرانی نیازمند اینترنت پرسرعت هستند و با وجود آنکه بازی ما، یک بازی ایرانی با سرور ایرانی است، اما دسترسی بازیکنان به اینترنت پایدار نیست و همین باعث ایجاد مشکلات فراوان می‌شود.» وی در توضیح بیشتر می‌گوید: «وقتی شخصی سایتی را باز می‌کند، اگر در این میان اینترنت لحظه‌ای قطع و وصل شود، شاید متوجه موضوع نشود و کارش انجام شود، اما در بازی‌های آنلاین با کوچک‌ترین سکته در اینترنت کیفیت بازی به سرعت پایین می‌آید. بازی‌سازان و طراحان بازی‌ها در ایران به شدت به کیفیت استاندارد اینترنت نیازمند هستند.

در همه کشورها از دیتا‌سنترها استفاده می‌شود و کاربرها به سرور بازی به‌راحتی متصل می‌شوند. همچنین شرکت‌های خصوصی‌ای وجود دارند که شبکه اختصاصی در بستر اینترنت را ارائه می‌دهند، اما چنین چیزی در ایران نداریم. امیدواریم این مرکز پایش بتواند مشکلات زیرساختی را حل کند.» جبلی همچنین به وضعیت فیلترشکن‌ها اشاره می‌کند و اینکه رواج استفاده از فیلترشکن‌ها باعث شده که عملا برای بازی‌های آنلاین ایرانی مشکلاتی ایجاد شود و به ناچار اول هر بازی باید بگوییم لطفا وی‌پی‌ان خود را خاموش کنید!

بازی‌های رایانه‌ای رکورددار جذب مخاطب

مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازی‌های ایرانی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افتتاح شد؛ مرکز پایشی که به‌گفته مدیران این بنیاد براساس پایش محتوایی نیست، بلکه تلاش دارد تا بازی‌هایی که زیرساخت آنها اشکالات فنی دارد را بهبود ببخشد؛ البته در بخش بازی‌های وارداتی نظارت وجود دارد. وزیر ارشاد در این باره تأکید می‌کند: «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای باید با دروازه‌بانی بازی‌های خارجی تلاش کند بازی‌های متناسب با اقتضائات فرهنگی کشور در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا موجبات اطمینان و آرامش خاطر خانواده‌ها فراهم شود.»

مخاطب 34میلیون نفری

محمدمهدی اسماعیلی که روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد و مراسم مختلفی ازجمله جشنواره نمایش عروسکی و حضور در همایش هوش مصنوعی و… در جدول برنامه‌هایش دیده می‌شود، با حضور در مراسم افتتاح مرکز پایش کیفیت زیرساخت‌ بازی‌های ایرانی عنوان کرده است: «۳۴میلیون نفر در کشور مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند که از این میان ۵میلیون نفر به‌صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند.» این آمار در حالی ارائه شده  که به‌گفته وزیر بازی‌های رایانه‌ای پس از موسیقی، بالاترین میزان مصرف فرهنگی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

حمایت از بازی‌سازان

وزیر ارشاد با اشاره به جایگاه بازی‌های رایانه‌ای در حوزه صنایع فرهنگی و مدیریت فرهنگی کشور تأکید می‌کند: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند بازی‌های رایانه‌ای را به فرصتی برای کشور و نسل جدید تبدیل کند. این ظرفیت در بازی‌های جدید تولید شده در کشور و موفقیت بازی‌های ایرانی در نقاط مختلف جهان نمایان است.»

وی همچنین حمایت از تولیدات را مهم‌ترین وظیفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرده و اضافه می‌کند: «این بنیاد حمایت از تولید بازی‌های داخلی، کیفیت بازی‌ها و رعایت هنجارهای فرهنگی کشور را با جدیت پیگیری می‌کند؛ به‌طوری که سامانه‌های برخط بنیاد، اطلاعات و رده‌بندی بازی‌ها را در اختیار والدین و اولیای مدارس قرار می‌دهد.»

 

منبع خبر (روزنامه همشهری)

رانسل

رانسل

رانسل یک بازی سه‌بعدی Endless Runner هست که با استفاده از موتور بازی‌سازی Unity و بر روی پلتفرم وب توسعه یافته‌است. این بازی به سفارش شرکت محترم ایرانسل طراحی و تولید شده است و همکاری طراحان‌سفید و ایرانسل منجر به تولید این بازی در قالب کمپین نوروزی ایرانسل‌من در سال ۱۴۰۲ شد. شما می‌توانید رانسل را از طریق اپلیکیشن ایرانسل من بازی کنید و در قرعه‌کشی و جوایز این بازی شرکت کنید.

در این بازی شما می‌توانید با دو کاراکتر اصلی و ۷ کاراکتر نوستالوژی ایرانی بازی را شروع کنید. کاراکتر شما، می‌بایست در یک شهر که در حال آماده‌سازی برای نوروز است شروع به دویدن و جمع کردن عیدی‌های خود کند. این عیدی‌ها در محیط بازی سکه‌های لیبل‌دار ایرانسل‌من هستند و با جمع‌آوری این سکه‌ها شما می‌توانید، جعبه‌های جایزه روزانه خود را باز کنید. جوایز این جعبه‌ها شامل، کدهای تخفیف پارتنرهای ایرانسل‌من، کلیدهای داخل بازی و اگر خیلی بدشانس باشید پوچ می‌باشد.

دو حالت دیگر از اهدای جایزه نیز در بازی قرار دارد.
۱- جوایز روزانه: در جوایز روزانه نفر اول دارای بهترین رکورد برنده یک جایزه نفیس به قید قرعه می‌شود.
۲- جوایز انتهای کمپین: در انتهای کمپین به نفرات برتر جدول امتیازات که فعالیت مناسبی در اپلیکیشن ایرانسل‌من دارند، جوایز نفیس نقدی تقدیم می‌شود.

 

آموزش بازی سازی؛ دولت به فکر فارغ‌التحصیلان گرافیک باشد!

آموزش بازی سازی؛ دولت به فکر فارغ‌التحصیلان گرافیک باشد!

آموزش بازی سازی

صادق جبلی، فعال در حوزه آموزش بازی ساز، مدیر استودیو طراحان سفید و تهیه کننده بازی «سیستان لجندز»، در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند ساخت این بازی گفت: بازی «سیستان لجندز»، یک بازی موبایلی در سبک موبا MOBA است که به صورت یک بازی آنلاین همزمان و الهام از اساطیر و افسانه‌های منطقه سیستان تولید شده است.

وی ادامه داد: موقعیت روایت بازی «سیستان لجندز» برای هفت هزار سال پیش است و از آنجا که منطقه سیستان یک منطقه باستانی است که از نظر جغرافیایی همزمان با ایران به پاکستان، افغانستان و هند مربوط می‌شود و همچنین سیستان منطقه‌ای که است که شاهنامه فردوسی در بخش‌هایی به نام سرزمین سیستان روایت کرده است. ما در این بازی از این موارد الهام گرفته ایم.

مدیر استودیو طراحان سفید گفت: بازی «سیستان لجندز دارای بیست قهرمان است که هریک از قهرمانان خصوصیات و قصه خاص خود را دارند؛ این قهرمانان دارای ظاهری متفاوت از یکدیگر هستند و سبک بازی شان متفاوت از یکدیگر است. بازیکن باید دو قهرمان را از میان بیست قهرمان انتخاب کند و به مبارزه بپردازد. سبک و استراتژی هر کدام از قهرمانان متفاوت از یکدیگر است.

وی افزود: در کنار بیست قهرمانان اصلی بازی «سیستان لجندز»، حدود ۵۰ مدل سرباز طراحی شده که مجدداً کارکرد، قصه و استراتژی هر یک از سربازها با دیگری متفاوت است. بازیکن تعدادی سرباز را انتخاب می‌کند و در نهایت وارد بازی می‌شود؛ در مقابل حریف هم به این صورت انتخاب خواهد داشت و تعدادی قهرمان و سرباز را برای خودش انتخاب می‌کند و در نهایت به رقابت می‌پردازد.

جبلی گفت: از سال ۹۷ ساخت بازی «سیستان لجندز» را با یک گروه ۱۸ نفره آغاز کردیم و امروز تعدادمان به ۴۰ نفر رسیده است. البته با نیروهایی که به صورت دورکار با ما کار می‌کنند، تعدادمان بیشتر از این هاست. همچنین لجندز به معنای افسانه هاست اما ما این عنوان را به نام قهرمانان سیستان ترجمه کردیم.

مراسم رونمایی از نسخه صادراتی بازی قهرمانان سیستان - آذر ۱۴۰۱ - مشهد

مراسم رونمایی از نسخه صادراتی بازی قهرمانان سیستان – آذر ۱۴۰۱ – مشهد

وی افزود: از آنجا که بازی «سیستان لجندز» یک بازی آنلاین بوده سرور بازی از داخل کشور است، در حوادث اخیر، به دلیل قطع بودن اینترنت، دچار مشکلات بسیاری شدیم. البته بازی‌مان فیلتر نشد اما شاهد اختلالاتی در شبکه بودیم که همین اختلالات سبب شد تا آسیب ببینیم، زیرا بازی آنلاین بود و بازیکنان همزمان با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند و همین امر نیازمند تبادل بالای اطلاعات میان بازیکنان بود و هم آنکه از پروتکلی که استفاده می‌کردیم، پروتکل خاصی بود.

تهیه کننده بازی «سیستان لجندز» گفت: بازی‌هایی که دارای پروتکل خاصی بوده نیازمند اینترنت پایه پرسرعت است و با وجود آنکه بازی مان یک بازی ایرانی با سرور ایرانی بود، اما دسترسی بازیکنان به اینترنت دسترسی پایداری نبود و در این رابطه مشکل داشتند. همچنین به دلیل استفاده گیمرها از فیلترشکن، تولیدکنندگانی همچون ما که سرورهای شان در ایران است، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود؛ چراکه آنها برای استفاده از بازی‌های آنلاین ما باید حتماً فیلترشکن را خاموش کنند تا پهنای باند بهتری را بگیرند. در این صورت است که گیمرها فکر می‌کنند بازی ایراد دارد یا بازی کند حرکت می‌کند؛ درحالی که دلیل این امر به خاطر فیلترشکن‌هایی است که استفاده می‌کنند و همه اینها سبب می‌شود تا کیفیت خدمات ما پایین بیاید و از نگاه کاربران کیفیت خوبی نتوانسته ایم ارائه دهیم.»

متاسفانه مشکلات اینترنت بلای جان بازی‌سازها شده است! بازی‌هایی آنلاین ایرانی نیازمند اینترنت پرسرعت هستند و با وجود آنکه بازی ما، یک بازی ایرانی با سرور ایرانی بود، اما دسترسی بازیکنان به اینترنت پایدار نیست و در این رابطه مشکل داشتند!

وی افزود: در شرایط فعلی بازیسازان و آموزش بازی سازی نیازمند حمایت مالی هستند، زیرا این صنعت بازار پایداری ندارد و هزینه‌های تولید هم بسیار بالاست. این صنعت همچون صنعت سینما ابتدا باید سرمایه گذاری شود و پس از تولید اثر منتظر درآمدزایی آن باشیم. زمانی که شرایط پایدار نباشد، ممکن است خطر ریسک سرمایه گذاری بالا برود و همین امر سبب می‌شود تا نتوانیم در جذب سرمایه گذاری موفق باشیم.

جبلی گفت: برای بازیسازان می‌توان تسهیلاتی در اختیارشان قرار داد تا دوره تنفس مناسب داشته باشند و بتوانند محصولات را بسازند و منتشر کنند و پس از آن انتشار شروع به پرداخت اقساط یا مدل دیگر باشند. همچنین حمایت بلاعوض از تیم‌های کوچک و نوپا می‌تواند در این عرصه شکل بگیرد؛ چرا که تجهیزاتی که نیازمند بازیسازان است، گران قیمت است و به واسطه کامپیوترهای معمولی نمی‌توانند بازی خوب بسازند و شاید حداقل هر بازی ساز ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارد تا بتواند تجهیزات سخت افزاری خریداری کند.

 آموزش بازی سازی

استفاده از ظرفیت‌های آموزش بازی سازی می‌تواند نقشی در حل مشکل اشتغال در کشور داشته باشد

وی ادامه داد: از طرفی ما با مهاجرت نیروهای انسانی مواجه هستیم و متأسفانه چالش نیروی انسانی به مسأله آموزش گره می‌خورد. بنظر می‌رسد دولت در این زمینه باید ورود کند و موضوع آموزش و حمایت از مجموعه‌های آموزشی که در حوزه صنایع خلاق و آموزش بازی سازی کار می‌کنند را جدی در نظر بگیرد یعنی یکی از مسئولیت‌هایی که دولت باید پیگیری کند تا ما بتوانیم از حجم بالایی از فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط همچون نرم افزار و گرافیک استفاده کنیم، یک سری آموزش‌های تکمیلی برای آنهاست که بتوانند وارد بازار بازی سازی و صنایع خلاق شوند. این امر نیازمند حمایت‌، اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت‌هایی است که دولت یا بخش‌های مختلف بدنه دولت می‌توانند داشته باشند.

مدیر استودیو طراحان سفید گفت: یکی از برنامه‌های آینده مان این است که بازی «سیستان لجندز» را به بخش بازار دیجیتال در سطح بین المللی برسانیم. همچنین به صورت تخصصی این بازی را به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و روسی ترجمه کرده ایم و از آنجا که هم اکنون در این بازی دو نفر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، در نسخه‌های بعدی تلاش مان این است که تا هشت نفر بتوانند همزمان بایکدیگر به بازی متصل شوند و به رقابت با یکدیگر بپردازند.

جبلی در پایان گفت: برنامه آینده تولید بازی‌های مان، بازی آنلاین به نام «قایم موشک» ویژه کودکان و نوجوانان خواهد بود. همچنین در حوزه آموزش بازی سازی نیز با توسعه فعالیت مجموعه گیم‌دوجو در حال افزایش ظرفیت آموزش بازی سازی در ایران هستیم.

 

منبع: خبرگزاری مهر

عضویت رسمی در انجمن بلاکچین ایران

عضویت رسمی در انجمن بلاکچین ایران
شرکت دانش‌بنیان طراحان سفید در انجمن بلاکچین ایران به صورت رسمی عضو شد. طراحان سفید از شرکت‌های قدیمی و فعال حوزه بازی، صنایع خلاق است که دارای دپارتمان‌های تخصصی بلاکچین و متاورس بوده و در این زمینه فعالیت تخصصی دارد.

انجمن فناوران زنجیره بلوک فعالیت خود را با نام “انجمن بلاکچین ایران” در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۹۶ و در خلال جلسات آگهی شده در سایت میتاپ که در حوزه بلاکچین، از بهمن ۱۳۹۲ در تهران برگزار می شد، آغاز نمود. حاضرین جلسه مذکور که همگی از فعالین صنعت بلاکچین ایران بودند، تصمیم به ایجاد سازمان مردم نهاد، برای جامعه بلاکچین ایران گرفتند. لذا با برگزاری انتخابات، اعضای هیئت موسس تعیین گردیدند و پس از رایزنی هیئت موسس انجمن؛ در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۶ با نام “انجمن بلاکچین ایران” اعلام موجودیت نمود. پس از آن هیئت موسس در طی جلسات خود، اقدام به تهیه و تدوین چارچوب اساسنامه نمود و نسبت به اقدامات اولیه مثل راه اندازی سایت و گروه ها و کانال های ارتباطی در شبکه های اجتماعی مختلف اقدام نمود.

همچنین در این مدت با برگزاری رویداد های متعدد در تهران و دیگر شهرهای کشور، فعالیت خود را در راستای ترویج این فناوری ادامه داد و با همکاری با نهادهای علمی از جمله دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، برای رشد و توسعه شبکه متخصصین و علاقمندان این فناوری تلاش نمود.

تلاشها برای ثبت رسمی و قانونی انجمن ادامه داشت تا نهایتا در تاریخ ۱۶/۲/۹۸  وزارت کشور مجوز این انجمن را صادر کرده و در تاریخ ۲۴/۴/۹۸ با نام “انجمن فناوران زنجیره بلوک” در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به عنوان سازمان مردم نهاد و انجمنی علمی و غیر انتفاعی به شماره ثبت ۴۷۷۰۰ و شناسه ملی ۱۴۰۰۸۴۷۰۶۷۰ به ثبت رسید و برای اطلاع عموم آگهی گردید.

وب سایت انجمن بلاکچین ایران: https://iranblockchain.org

عضویت در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور

عضویت در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور

شرکت دانش‌بنیان طراحان سفید به صورت رسمی در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و صنایع خلاق، عضو شد. پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات حامی و پشتیبان تمامی شرکت‌های فناوری در حوزه آی.سی.تی است که «به مرحله محصول رسیده و قصد ورود به بازار فناوری آی.سی.تی در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی را دارند».

بین‌المللی‌سازی و توسعه همکاری‌­های بین‌المللی شرکت‌های فناور عضو، از جمله مهمترین برنامه‌های پارک فاوا است. پارک فاوا، به عنوان اولین پارک بازار محور کشور، به دنبال «تبدیل شدن به یک پارک فناوری در کلاس جهانی با حضور شرکت‌های نامی و پیشرو داخلی و بین‌المللی و معتبرترین مرکز توسعه فناوریICT و کسب­ و کارهای مرتبط با آن در کشور است». با توجه به این رویکرد بین‌المللی، پارک فاوا علاوه بر کمک به بین‌المللی شدن شرکت‌های فناور داخلی، همچنین آمادگی فراهم ساختن زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز برای جذب شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز دارد.

تأسیس پارک‌های علم و فناوری جدیدترین رویکرد کشورها به مقوله دانش و فناوری است که با هدف عملیاتی کردن آموخته‌های علمی در محیط کسب­ وکار، فراهم سازی زیرساخت بقاء، رشد و توسعه شرکت‌های نوپا و در نهایت افزایش ثروت جامعه از طریق ترویج و گسترش نوآوری مبتنی بر فرهنگ رقابت در میان شرکت‌های عضو در هر پارک علمی و فناوری است. در همین راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) با هدف حمایت از واحدهای فناور و کسب و کارهای فعال در حوزه ICT، در سال 1396 اقدام به تأسیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) کرد. پارک فاوا به عنوان یک پارک ملی، در حال حاضر قطب تولید فناوری در کشور و نیز ارائه دهنده خدمات، تسهیلات و تجهیزات برای شرکت‌های فناور داخلی در حوزه آی.سی.تی محسوب می‌شود.

هدف نهایی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، جذب شرکت‌ها و واحدهای فناور داخلی و خارجی، ارتقاء آن‌ها در حوزه تولید محصولات آی.سی.تی مدرن، و تسهیل حضور آن‌ها در بازارهای داخلی و خارجی است.

آدرس وب سایت پارک فناوری اطلاعات و ارتباط کشور: https://ict-park.ir

 

 

 

بازی‌سازها گیم‌آور می‌شوند!

بازی‌سازها گیم‌آور می‌شوند!

مصاحبه مدیرعامل طراحان سفید با خبرگزاری ایسنا در مورد مشکلات و چالش‌های صنعت بازی و سرگرمی در ایران.


امروزه در جهان صنعت بازی سازی از مهمترین و پردرآمدترین صنایعی مدرن است. چند ماهی می‌شود که محدودیت دسترسی به اینترنت این صنعت را در کشورمان، تحت الشعاع قرار داده است.

ایسناپلاس:‌ در یک هفته اخیر، از سوی رئیس جمهور دو تصمیم درخصوص بهبود و بررسی وضعیت اینترنت این روزهای کشورمان گرفته شد که برای بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی امیدبخش بود. یکی از نمایندگان خبر داد رئیس جمهور از طریق نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار بررسی «لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد» شده است. دومین اقدام رئیس جمهور نیز امضای حکم دبیری شورای عالی فضای مجازی بود که در بند ۱۱ آن رئیس جمهور از دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، بازنگری در سیاست‌های مسدود سازی فضای مجازی را خواستار شده بود و بر «توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی» تاکید کرده است. حال سوال اینجاست این بازنگری و اقتضائات در عرصه بازی‌های اینترنتی چطور می‌تواند محقق شود؟

از جمله صنایع مرتبط با اینترنت و آسیب پذیر این حوزه صنعت بازی‌ سازی است. آمار و ارقام منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که ۳۴ میلیون گیمر در کشورمان فعال هستند و ۵۸ درصد از این عدد، گیمرهایی هستند که آنلاین بازی می‌کند.

می‌توان گفت با توجه به جمعیت کشور این تعداد از گیمرها، رقمی قابل قبول است و نشان می‌دهد که صنعت بازی سازی در کشورمان می‌تواند به صعنتی با گردش مالی قابل توجه تبدیل شود. از طرفی دیگر، گیم و به طور کلی بازی‌های رایانه‌ای و حتی موبایلی برای کودکان و نوجوانان امروزی صرف سرگرمی نیست و در جهان امروز به عنوان محتوای فرهنگی یا بستر تولید محتوای فرهنگی بسیار پراهمیت‌اند.

واقعیت این است که صنعت بازی سازی با وجود تاکید چندباره رهبری درخصوص توجه به شرکت‌های دانش بنیان، توجه به محصولات این شرکت‌ها و اقتصاد دانش بنیان در سخنرانی‌های متعدد اما  این شرکت‌ها آنگونه که باید جدی گرفته نمی‌شوند. چند ماهی نیز می‌شود که محدودیت‌های پیش آمده در دسترسی به اینترنت به مشکلات صنفی قبلی بازی‌سازان قبلی افزوده شده و حالا به طور کل، تمام این صنعت و نیروی انسانی مرتبط با آن در کشورمان، در خطر هستند.

در جهان امروز؛ صنعت بازی سازی به اندازه سینما جدی گرفته می‌شود چرا که بازی‌ها بستری مناسب برای ارائه محتوای فرهنگی متناسب با یک کشور محسوب می‌شوند و از طریق تولید بازی برای گروه‌های مختلف سنی، همزمان آموزش‌های فرهنگی را نیز می‌توان پیش می‌برند.

بازی سازان به حضور بین المللی نیازمندند

صادق جبلی مدیرعامل و موسس مجموعه شرکت‌های طراحان سفید در گفتگو با ایسنا می‌گوید که حجم ارسالی به سرورها در کار ما، حجم‌های بسیار بالایی هستند و حرف از چند مگ یا چند کیلوبایت نیست چرا که در اکثر مواقع تا چند گیگ حجم هم پیش می‌روند. « برای اینکه ما بتوانیم کار تیمی‌مان را پیش ببریم تا فرد بعدی برای نیز بتواند کارش را انجام دهد، در هر شرایطی باید حجم مورد نظرمان را به سرور ارسال کنیم. وقتی اختلال به وجود می‌آید، با سرعت کم مثلا پیش می‌آمد که در ۲۰ دقیقه تنها یک گیگ ارسال شود. پس از ۲۰ دقیقه نیز یکباره اختلال به وجود می‌آمد و اینترنت قطع می‌شد. در نهایت ما باید خداحافظی می‌کردیم با تمام تلاشی که برای ارسال محتوای‌مان صرف کرده بودیم. برای همین کار تیمی‌مان به شدت افت کرد و چون از نظر اپراتور ما حجم را خرج کرده بودیم، از لحاظ مالی از سوی اپراتورها هم تحت فشار بودیم. از طرف دیگر تعداد افراد تیم‌مان کم شد و باعث شد تا کارها به درستی انجام نشوند.»

جبلی معتقد است که این اتفاق ریسک سرمایه ‌گذاری‌های خطرپذیر را بالا برد.« وقتی برخی تصمیمات از مسئولان باعث افول و نزول یک صنعت می‌شوند؛ در نتیجه مردم نیز حق دارند تا بر روی چنین صنایعی هم سرمایه گذاری نکنند. هنگامی که بازی‌ها، پلی استور و اپ استور فیلتر شدند، تنها کافه بازار و مایکت در این بین باقی ماندند. اصل بازار ما، بازار بین المللی است. ما بازار کشور خودمان را حفظ می‌کنیم اما نیازمند درآمد و انتشار بین المللی نیز هستیم. همین مسئله هم باعث متضرر شدن ما از لحاظ مالی شد.»

تعداد افراد تعدیل شده در این زمان بسیار بالا بود. جبلی در ادامه سخنان خود درباره ضررهای وارد شده به مجموعه‌اش این را می‌گوید.«این کار با قطعی اینترنت آغاز شد. از مهر ماه تا به امروز حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر از نیروهای اصلی‌مان را تعدیل کردیم. همچنین بسیاری از پروژه‌هایمان را هم کنسل کردیم. این دو مسئله بسیار ما را آزار داد. توجیه و دلیل‌مان برای تعدیل نیز این بود که سرمایه گذاری خطرپذیر، اکنون دیگر به شدت ریسک بالایی دارند، کارها پیش نمی‌رفت و زمان معین تحویل پروژه‌ها را هم از دست می‌دادیم.»

آب سرمان گذشته است

مدیرعامل و موسس مجموعه شرکت‌های طراحان سفید عنوان می‌کند که در این۵ ماه هر اتفاقی را که یک شرکت ممکن است از سر بگذارند، مجموعه‌های تحت مدیریتش نیز از سرگذارنده است. او در ادامه گفتگوی خود با ایسنا درباره مهاجرت نیروی انسانی فعال در این حوزه نیز هشدار می‌دهد.«اگر به لینکدین سر زده باشید، بسیاری از کاربران ایرانی گزینه آماده به همکاری اکانت‌شان روشن است. چرا که یا از کار قبلی‌شان تعدیل شده‌اند و یا اینکه شرایط به حدی بد بوده که مجبور شده‌اند به سراغ یک کار جدید بروند. با بسیاری از دوستانم که صحبت می‌کردم، همیشه این دغدغه وجود داشت که با اجرایی شدن ایده اینترنت ملی قرار است چه اتفاقی را از سر بگذارنیم و چگونه از سوی دولت حمایت شویم؟ متاسفانه در صنعت بازی سازی، ما هیچ جایگزینی برای تکست ادیتورها یا ویدئو ادیتورها در صورت ملی شدن اینترنت نداریم.»

کم شدن انگیزه و نا امیدی نسبت به بهبود شرایط در حوزه بازی‌سازی باعث مهاجرت و تعدیل نیروی انسانی متخصص می‌شود.

کم شدن انگیزه و نا امیدی نسبت به بهبود شرایط در حوزه بازی‌سازی باعث مهاجرت و تعدیل نیروی انسانی متخصص می‌شود.

او به این نکته اشاره می‌کند که در تمام مدت بر روی اپلیکیشن‌های سوشال مدیا سرمایه گذاری شده و نه تنها کیفیت کافی سوشال مدیاهای خارجی را ندارند بلکه مردم هم اقبال کافی به این اپلیکیشن‌ها ندارند. «پیامرسان‌های ملی نیز برای تولید و توسعه به محیط برنامه نویسی خارجی نیاز دارند. اگر محدودیت دسترسی به اینترنت وجود نداشته باشد، چگونه می‌توان همین پیامرسان‌های ایرانی را ارتقا داد؟ سامانه‌ای به نام ONLINE .۴۰۳ برای دور زدن تحریم‌ها از سوی وزارت ارتباطات معرفی شد. متاسفانه این سامانه به شدت ضعیف بود. انتظار ما این است وقتی سامانه‌ای از سوی دولت معرفی می‌شود، در پس آن توسعه و برنامه محکمی وجود داشته باشد و در اولین استفاده، یوزر دچار مشکل نشود. بجای اینکه با قوی کردن زیرساخت داخلی در کنار نسخه خارجی رقابت ایجاد کنیم، به طور کامل دسترسی به نسخه خارجی را فیلتر می‌کنیم. با این شیوه ما نمی‌توانیم در عرصه بین الملل رقابت کنیم برای همین نیروی انسانی ما به فکر مهاجرت می‌افتد.»

/پایان خبر

سخنرانی مدیرعامل طراحان سفید در رویداد بازی‌ ایرانسل

سخنرانی مدیرعامل طراحان سفید در رویداد بازی‌ ایرانسل

آکادمی ایرانسل با هدف بررسی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو در زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال، رویداد تخصصی بازی‌های دیجیتال را برگزار می‌کند. این رویداد در روزهای 13 و 14 بهمن 1401 به‌صورت آنلاین از ساعت 9 تا 17 از تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل پخش می‌شود.

رویداد تخصصی بازی‌های دیجیتال با حضور فعالان صنعت گیم و گیمرهای برتر، روزهای 13 و 14 بهمن 1401 در محل آکادمی ایرانسل واقع در ایستگاه نوآوری شریف برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این رویداد، بررسی اکوسیستم بازی‌های دیجیتال کشور با نگاه به «تکنولوژی‌های تحول‌گرا و تأثیرگذار در حوزه گیم»، «بازی‌سازی»، «طراحی و نقش فناوری در حوزه گیم»، «شبکه‌سازی و شناسایی ظرفیت‌های فردی و تیمی در راستای هم‌افزایی»، «آموزش و یادگیری کسب درآمد در پلتفرم داخلی»، «آموزش و یادگیری در گرایش‌های مختلف صنعت بازی»، «شناسایی فرصت‌های کسب‌وکار و اشتغال‌زایی»، «توسعه کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها» و «بررسی گیم بین‌المللی و تکنولوژی‌های کاربردی آن و مقایسه با پلتفرم‌های داخلی» است.

رویداد تخصصی بازی‌های دیجیتال، محورهایی ازجمله «نقش فناوری‌های تحول‌گرا در دنیای گیم»، «تأثیر گیم بر پیشرفت فناوری» و «مهارت‌های طراحی و بازی‌سازی و کسب درآمد از گیم» را شامل می‌شود و گروه مخاطبان آن، سازندگان بازی، گیمرها، استریمرها، رسانه‌های بازی، سازمان‌ها و افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌اند.

در این رویداد، دو پنل تخصصی با حضور کارشناسان و فعالان زیست‌بوم فناوری با موضوع «چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو» و «انتقال تجربه عملی و کاربردی» نیز برگزار می‌شود. بازدید از نمایشگاه تجهیزات با حضور فعالان کسب‌وکار، از دیگر بخش‌های این رویداد است. همچنین در انتهای رویداد، گیمرها به‌صورت انفرادی و تیمی به رقابت می‌پردازند و به نفرات برتر، جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

گفتنی است این رویداد در تاریخ یادشده به‌صورت آنلاین از ساعت 9 تا 17 از تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل پخش می‌شود.


سخنرانی مدیرعامل طراحان سفید در رویداد TEDx

سخنرانی مدیرعامل طراحان سفید در رویداد TEDx

در میان فعالانِ آنلاینِ علاقه‌مند به رشد و یادگیری، کمتر کسی است که با سخنرانی های تد آشنا نباشد, این سخنرانی‌ها معمولاً کمتر از هجده دقیقه طول می‌کشند و سخنران در طول این مدت، می‌کوشد مخاطبان را با یک حرف و ایده‌ی تازه آشنا کرده و هیجان‌زده کند.

در این رویداد که در ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، کارآفرینان و متخصصین مطرح منطقه تجربیات‌شان را با دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان به اشتراک گذاشتند. سخنرانی مهندس صادق جبلی مدیرعامل محترم مجموعه طراحان سفید با موضوع چالش‌های کار تیمی در استارتاپ‌های ایرانی با استقبال ویژه‌ی مخاطبین رویداد مواجه شد.

 

رونمایی از نسخه صادراتی ورزش‌های الکترونیک بازی قهرمانان سیستان

رونمایی از نسخه صادراتی ورزش‌های الکترونیک بازی قهرمانان سیستان

«سیستان لجندز» به زودی برای مخاطبان ایرانی و بین‌المللی منتشر می‌شود

 مدیرعامل استودیو «طراحان سفید» و از بازی‌سازان سرشناس استان خراسان رضوی با معرفی بازی «سیستان لجندز» در آیین اختتامیه هفتمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران در این استان از انتشار نسخه اصلی آن در ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، صادق جبلی در این مراسم با اشاره به اینکه روند ساخت این بازی توسط تیمی 45 نفره و طی مدت 3 سال انجام شده است، گفت: موقعیت جغرافیایی این بازی شامل منطقه سیستان و بلوچستان، پاکستان و افغانستان یعنی بخشی از مناطقی که قصه‌های شاهنامه فردوسی در آن روایت می‌شود، است.

جبلی افزود: شخصیت‌های بازی «سیستان لجندز» هم در قالب شخصیت‌های ایرانی و هم شخصیت‌هایی که در فضای بازار بین‌الملل جذابیت داشته باشد، طراحی شده است.

مدیرعامل استودیو طراحان سفید یکی از ظرفیت‌های شاخص این بازی را قابلیت حضور آن در مسابقات و لیگ‌های ورزش‌های الکترونیک دانست و گفت: از طریق این بازی می‌توان مسابقات آنلاین مطابق با آخرین فناوری‌های مورد استفاده در جهان را برگزار کرد.

او افزود: قهرمانان این بازی هر کدام قصه خود را دارند و در این بازی مدل‌های بازی‌های آنلاین دو نفره، چند نفره و گروهی پیاده‌سازی شده است. در این پروژه از همان ابتدا سعی شده تا فضای بین‌المللی و امکان حضور بازی در بازارهای جهانی دیده شود. از این جهت بازی به زبان‌های عربی، روسی، انگلیسی و فارسی تولید شده است.

او با اشاره به انتشار نسخه آزمایشی بازی در کشور روسیه گفت: بعد از گرفتن بازخوردها از انتشار نسخه آزمایشی بازی در روسیه، در حال بهبود شرایط بازی هستیم. نسخه اصلی و صادراتی بازی به‌زودی منتشر می‌شود. هر چند که نسخه آزمایشی آن هم اکنون نیز قابل نصب و بازی است.