بعد از خبر معرفی بازی نگهبان: نبرد خاموش تصمیم گرفتیم با بازیساز ایرانی صادق جبلی مدیر شرکت طراحان سفید مصاحبهای را در قالب لایو اینستاگرامی داشته باشیم. سوالاتی را درباره زندگی شخصی و کاری ایشان پرسیدیم که میتوانید فیلم کامل آن را در ویدیو مشاهده کنید.
رئوس مطالب مطرح شده در این گفتگو را که در قالب ۱۲ سوال از ایشان پرسش شد تقدیم مخاطبان بازینگار میکنیم. سعی ما انتقال محتوای لایو در قالب گزارشی متنی است و بعضی جملات و کلمات به اقتضای این تبدیل، متفاوت از گفتگوی لایو اینستاگرامی است.
سوال اول درباره معرفی این بازیساز محترم بود، صادق جبلی، متولد سال ۶۹ در بجنورد هستم و بیش از دوازده سال است که ساکن شهر مشهد هستم. رشته مهندسی IT خوندم. مطالب مرتبط به کار را با مطالعات شخصی دنبال میکنم.
درباره شکلگیری شرکت طراحان سفید
حدود سال ۸۵ با ابزارهای مادسازی و نرمافزارهای بازیسازی مثل FPS Creator و انجینهای دیگر که به سادگی قابل استفاده بودند برای طراحی بازی، شروع به کار کردم. یا با بازیهایی که ادیتور مرحله داشتند از جمله مدال افتخار، جنگهای صلیبی یا دلتا فورس کار میکردم. که اولین کارم با ۴ مرحله به اسم نبرد خرمشهر ساخته شد که دارای رابط کاربری فارسی و مرحله آموزش داشت با گرافیکی ساده. هدفم این بود که تیم تشکیم بدم. بعد اسم این تیم شد طراحان سفید. اون اوایل خیلی مطالعه میکردم تا یاد بگیرم.
حتی با ویژوال استودیو مینیگیم ساختم. به تدریج با قرار گرفتن در فضای دانشگاه، پیگیری بهتری کردم و هدفم را دنبال کردم تا به سطح مناسبی برسم. بعدها رئیس انجمن علمی شدم، تیم بازیسازی داشتم و در دوره اول مسابقات کاشان (مسابقات ۴۸ ساعته بازیهای رایانهای) رتبه آوردیم. با افراد بیشتری آشنا شدم. از آن زمان در دانشگاه هم به واسطه موفقیتی که در مسابقات کسب کردیم (جایزه دستاورد فنی) همراهی بهتری از سمت اساتید و مسئولین دانشگاه شکل گرفت و اولین دفترمان در دانشگاه ایجاد شد.
کدام یکی از بازیهایی که ساختید را بیشتر دوست داشتین؟
صادق جبلی: بازی شاهین را بیشتر از بازیهای دیگر دوست دارم. چون با جیب خالی، ۹ میلیون تومان قرض کردم و بازیای بزرگ تولید کردیم. بازی سال ۹۵ منتشر شد. شاهین در یک ماه حدود ۹۰ میلیون تومان فروش داشت. بعد از این بازی تجهیزات و نیروی جدید گرفتیم.
یکی از خاطرات خوب و بد
وقتی کارها عقب میافتاد اعلام آماده باش با عنوان بوت کمپ میکردیم و شرکت شبانهروزی میشد. مثلاً ۱۷ تا از کاراکترهای بازی سیستان لجندز در این بوت کمپ خلق شد. یا سرور ریل تایم یکی از بازیها در این اتفاق شکل گرفت.
در روزهای اخیر هم که نیاز مالی داشتیم یکی از پروژههای بازمان که اسمش را نمیتونم ببرم، با ناشرهای خارجی صحبت کردیم. و این پروژه میتوانست جذب سرمایه خوبی برایمان داشته باشد؛ اما به خاطر دسترسیهای اضافهای که به واسطههای گفتگو در خارج از کشور (به دلیل تحریم با دانشجوها و افرادی در خارج) داده بودیم، آنها پروژه را به نام خودشان تمام کردند و اینطور شد که پروژه از هم پاشید و آن اتفاق خوب نیافتاد. بازی برای iOS بود و بعد در روسیه منتشر شد ولی چون تیم پشت توسعهاش نبود به موفقیت نرسید.
در حال حاضر در حوزه بازیهای موبایل از نظر کیفیت یک سر و گردن از بازیهای منطقه و غرب آسیا بالاتر هستیم و بازیهای ما خریدار جهانی دارد.
تجربیات جانبی صادق جبلی
سایت گیم جابز و گیم دوجو که از اهداف مکمل کاری بودند. همکاریهایی هم با ایرانسل و پیامرسان گپ داشتم که کمک کرد در سطح بزرگتری مدیریت یک مجموعه بزرگ با چندین معاون و معاملات بینالمللی چند ده میلیون دلاری را از نزدیک تجربه کنم. همکاری بنده با گپ، به ایجاد بستر بازیهای HTML 5 برای این پیامرسان بود که الان این همکاری به اتمام رسیده و تکمیل شده است.
بازیهای فعلی شرکت طراحان سفید و استودیوهای همکار
سیستان لجندز ۶ ماه است که در سافت لانچ است و رویال استرایک هم بازی تازهای است که مراحل آلفا را رد کرده است.
بازی نگهبان اولین پروژهای است که بر روی PC شروع کردیم به انجامش. فعلاً یک پروتوتایپ و تکنیکال دمو از بازی تهیه شده تا بتوانیم سرمایهگذار جذب کنیم. ما الان در شرکت استودیو صدا و موشن کپچر داریم و تجهیزات سختافزاری خوبی داریم.
الان طراحان سفید یک خانواده ۳۰ نفره است.
سوالات مخاطبان لایو از آقای جبلی:
چطوری موفقتر بشیم؟
پاسخ: یک برنامه ۵ ساله بریزید. چون مسیر دیربازده است، دنبال کارهای هیجانی نباشید. لازمش اینه که دانش فنی تبدیل شود به مهارت و مهارت تبدیل شود به تجربه تا عملاً مسیر شغلی شروع شود.
بازی نگهبان کی منتشر میشود؟ درباره داستان بازی توضیح دهید.
پاسخ: اگر طبق برنامه پیش برویم سعی میکنیم اپیزود اول را تا پایان امسال منتشر کنیم. بازی داستانی سریالی دارد. الان سه شخصیت داریم که در هر بخش بازیکن کنترل یکی از این شخصیتها را بر عهده میگیرد. در ۱۵ دقیقه از بازی حدود ۵ الی ۶ دقیقه کات سین وجود دارد که تعاملی هستند و روایت داستان حین بازی اتفاق میافتد. هنوز داستان بازی نهایی نشده است.
بازی نگهبان چقدر طول میکشه و چقدر هزینه ساختش میشه؟
پاسخ: برآورد اولیهای که کردیم در حد یک الی دو اپیزود بازی تا دو سال زمان نیاز خواهیم داشت. هنوز درباره بودجه نمیتوان اظهار نظر کرد.
دو خبر در پایان لایو توسط آقای جبلی اعلام شد. اول اینکه تریلر کاملتری از گیمپلی بازی نگهبان هفته آینده منتشر میشود.
خبر دوم درباره دورههای تابستانی و آنلاین گیم دوجو است. ۵۰ درصد تخفیف برای این دورهها در نظر گرفته شده. اگر هم کسی عضو همگرا باشد باز هم ۷۰ درصد از نیمه باقی مانده از هزینه، برگشت داده خواهد شد توسط همگرا.