بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصتی ۱۰۰ میلیون دلاری

کارزار #حمایت_از_صنعت_بازی

بازیسازان در یک گفت‌وگو در کلاب‌هاوس چالش‌های این صنعت را مطرح کرده و پیشنهادهای خود درباره حل این مشکلات را ارائه دادند. در این جلسه صادق جبلی، مدیر تیم طراحان سفید درمورد وضعیت صنعت بازی در ایران با اشاره به اینکه بازار داخلی کشور پرپتانسیل و پرتقاضاست؛ اما در بازار بازی بین عرضه و تقاضا فاصله بزرگی ایجاد شده است و هرسال این شکاف بیشتر می‌شود، گفت: «در کل می‌توان گفت که تولیدات داخلی نتوانسته پاسخگوی نیاز کاربر داخلی و خانواده‌ها باشد.»

او ادامه داد: «اینکه چرا کاهش عرضه محصولات بازی در بازار داخلی رخ می‌دهد به عوامل بسیاری بستگی دارد.از جمله اینکه مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و هم در بحث سرمایه‌گذاری و هم مهاجرت نیروهای متخصص ما چالش جدی داریم و این مسائل روی کیفیت تولید داخل موثر است. بحث رقابت بازار است. چون بازار درحال رشد است، هزینه رقابت در بازار ایران در حال افزایش است و شرکت‌های کوچک نتوانستند سهم بازار را بگیرند.»

صادق جبلی - مدیرعامل طراحان سفید

صادق جبلی – مدیرعامل طراحان سفید

بازی‌های رایانه‌ای، صنعتی که سهم ایران از آن کمتر از یک‌دهم درصد از بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری جهان است. محدودیت‌های پولی و بانکی و تحریم‌های ظالمانه از یک طرف و سیاست‌گذاری‌های اشتباه و غیرتخصصی، نگاه دستوری و نبود اعتماد به بخش خصوصی از طرف دیگر دست به دست هم داده تا تیشه به ریشه این صنعت زده و سهم بازار داخل را کوچک‌تر کند و باعث غلبه بازی‌های خارجی و مهاجرت متخصصان شود. حوزه بازی‌ و سرگرمی می‌تواند نقشی کلیدی در حل مشکلات و معضلات کشور، مخصوصاً در اقتصاد، فرهنگ، اشتغال و… داشته باشد. (بخشی از متن بیانیه کارزار حمایت از صنعت بازی)

به گفته جبلی از سوی دیگر نبود حمایت‌ها در حوزه بازی به خصوص حوزه بازی موبایل هم یکی از چالش‌ها است. او تاکید کرد که با حمایت‌های هوشمند می‌توان فضا را برای بازی‌سازان تسهیل و آرام کرد البته کارهایی انجام شده؛ اما کافی نیست.

او همچین بیان کرد: «من آمار ۹۸ کافه بازار و گزارش ۹۸ بنیاد ملی بازی‌ها را بررسی کردم. در گزارش کافه بازار آمده است که ۳۵ درصد درآمد توسعه‌دهندگان در کافه بازار از طریق پرداخت درون برنامه‌ای است که این عدد حدود ۷۰ میلیارد تومان در سال عدد خالص دریافتی است و عدد ناخالص آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.»

حوزه بازی‌ و سرگرمی می‌تواند نقشی کلیدی در حل مشکلات و معضلات کشور، مخصوصاً در اقتصاد، فرهنگ، اشتغال و… داشته باشد

او در ادامه به گزارش بنیاد اشاره کرد و گفت: «از سوی دیگر براساس گزارشی که بنیاد ملی بازی‌ها درمورد صنعت بازی در سال ۹۸ تهیه کرده، میزان فروش در بازار داخلی ۲۹۰ میلیارد تومان است. بین آمارها تفاوت‌هایی وجود دارد، اما به صورت کلی می‌توان گفت بازی بازار پرپتانسیلی دارد که حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان و حتی ۲۰۰ میلیارد تومان فروش بازار است و تعداد افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تعداد انگشت شماری هستند. عمده این فروش سالیانه از کشور خارج می‌شود و نصیب بازی‌های خارجی می‌شود که در ایران با پرداخت داخلی فعالیت می‌کنند. با برنامه‌ریزی صحیح و حمایت درست از سمت دولت و نهادهای مسئول می‌توان سهم بازار بازی‌های داخلی را در این ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش داد. به این صورت تاحدی مشکل اشتغال و درآمد بازی‌سازان حل خواهد شد.»

آنطور که جبلی می‌گوید در حال حاضر طبق برآوردها و گزارش‌های کافه بازار و بنیاد ملی، حجم تقریبی بازار بازی ایران ۹ میلیون دلار است و پتانسیل این بازار بالای ۱۰۰ میلیون دلار است و هم‌اکنون بازی‌سازان در این بازار ۱۰۰ میلیون دلاری با چالش‌هایی مواجه شدند.

 

پوشش خبری در پیوست

پوشش خبری در آی تی ایران

کارزار حمایت از صنعت بازی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *